Veldtocht OBS Stedeke

119

In de week van 6 tot en met 10 maart hebben de scholen Petrusschool, Bentelwijz, Wiene en Stedeke de 4 jaarlijkse Veldtochtweek gehad. Deze week staat volledig in het teken van kunst en cultuur.  In deze week stonden allerlei culturele activiteiten gepland binnen het thema de Wereld. De Razende Reporter Bert Eeftink heeft de verschillende activiteiten vastgelegd op camera en zorgde elke ochtend voor een Veldtochtjournaal. Zo waren alle leerlingen en hun ouders op de hoogte van de verschillende activiteiten die er in deze Veldtochtweek plaatsvonden.

De groepen 1 en 2 werkten rond het continent Azië met als subthema China. Tijdens deze week gingen de groepen 1 en 2 drie activiteiten doen. Er werd een Kungfules gegeven waarbij de leerlingen leerden over de Chinese krijgskunst. Ook maakten ze kennis met Aziatische klanken door verschillende instrumenten zoals de klankschalen en de gong. De les werd afgesloten met een Chinese optocht inclusief draak, parasolletjes en vlaggen. Tot slot hebben de groepen 1 en 2 naar een Chinees verhaal geluisterd dat werd verteld door Wim Wolbrink, een professioneel verhalenverteller.

Bij de groepen 3 en 4 stond het continent Zuid-Amerika centraal tijdens de Veldtochtweek. De leerlingen uit groep 3 en 4 gingen een dromenvanger maken voor boven het bed of bij het raam. Daarnaast hadden ze nog twee workshops. Eén workshop ging over je Cajon. Dit is een houten kist waar je op zit en met je handen op een dun voorblad speelt. Erik Blom heeft verschillende ritmes met de leerlingen geoefend. Tot slot hebben de leerlingen nog een zumbaworkshop gehad. Deze Latijns-Amerikaanse dansvorm werd gegeven door Roxaine Wessels.

De groepen 5 en 6 werkten over het continent Afrika. Zij zijn ook creatief bezig geweest en hebben Afrikaanse maskers gemaakt. Maskers spelen namelijk bij veel volken in Afrika nog een grote rol. Ze zeggen iets over de drager ervan en worden gebruikt bij rituelen en dansen. Ook muziek kwam aan bod in groep 5 en 6, want de leerlingen hebben een workshop Djembé gehad die werd gegeven door Erik Broeke. De leerlingen hebben verschillende ritmes getrommeld. Tot slot hebben de groepen 5 en 6 op donderdag 9 maart het Afrikamuseum bezocht. De leerlingen hebben hier een workshop gevolgd en een rondleiding gekregen van een gids door het museum. Erg leerzaam!

Oceanië was het continent voor de groepen 7 en 8. Ook groep 7 en 8 heeft iets muzikaals gedaan in de Veldtochtweek. De leerlingen hebben een workshop gevolgd waarbij ze hebben geleerd hoe je een Didgeridoo bespeeld.

De didgeridoo, uitgesproken als didzjeriedoe, is een blaasinstrument, vooral bekend uit Australië waar de Aboriginals in Noord-Australië het instrument al duizenden jaren bespelen. Naast muziek hebben de leerlingen ook een dans aangeleerd gekregen, namelijk de haka. Haka is een groep ceremoniële dansen van de Maori’s uit Nieuw-Zeeland, maar ook op Samoa, Tonga, Fiji en andere eilanden in Polynesië en Melanesië dansen ze de haka. Door middel van deze dans probeert men de goden (voorvaderen) aan te roepen. Bekend onderdeel is de tong die ver uitgestoken wordt. Robert Bouman heeft ons een stukje dans geleerd uit een haka van 20 minuten.  Tot slot zijn de groepen 7 en 8 ook nog creatief bezig geweest. Bij de workshop Aboriginal kunst hebben de leerlingen een tegeltje gemaakt met de stipjestechniek. Echter is Aboriginal kunst veel meer dan een paar willekeurige stipjes. Het verwijst naar mythische verhalen, naar rituelen en dansen of beelden een soort landkaart uit. De resultaten zijn prachtig.

Op woensdag 15 maart zijn alle ouder(s) en verzorger(s) welkom bij ons op school om alle creaties die de kinderen tijdens deze veldtochtweek gemaakt hebben te bewonderen. . We hebben genoten en kijken terug op een geslaagde culturele Veldtochtweek.