Salut viert 5-jarig jubileum Hof van Twente, 5 oktober |

47

Welzijnsorganisatie Salut viert dit jaar haar vijfjarig bestaan. Die  jaren stonden bijna non-stop in het teken van groei en verbreding. Letterlijk qua aantal werknemers en diensten, en figuurlijk qua ontwikkeling. De komende jaren ligt de focus vooral op het vergroten van de zichtbaarheid en de naamsbekendheid van Salut, ‘zodat echt iedereen weet wie we zijn en waarvoor ze ons aan de jas kunnen trekken.’

Salut is ontstaan op het fundament van Stichting Welzijn Ouderen Hof van Twente (SWO). Op verzoek van de gemeente breidde SWO begin 2016 haar takenpakket uit en zo ontstond een brede welzijnsorganisatie voor alle inwoners van Hof van Twente. Toegankelijk voor elke leeftijd en voor elke welzijnsgerelateerde vraag. Evelien Mazeland is medewerker van het eerste uur: ‘Ik weet nog dat ik dacht: Wat gaaf dit. Hoe prettig is het als inwoners nog maar naar één loket hoeven met al hun vragen? Ik vroeg me wel af hoe we dat organisatorisch voor elkaar moesten krijgen, maar toen de kogel door de kerk was, ging het snel.’ In no time werd het team versterkt met professionals vanuit andere disciplines zoals jongerenwerk, vrijwilligerszaken en maatschappelijk werk. En met al die veranderingen kwam ook een nieuwe naam: Salut.

Het verbinden van mensen met mensen

Na die vliegende start volgden jaren waarin de organisatie haar expertise rustig, maar gestaag verder uitbreidde. Anne van Veen, directeur van Salut, licht toe: ‘Of iemand lekker in z’n vel zit, kan te maken hebben met huisvesting, werk, scholing of financiën; of met zorg, opvoeding, vrije tijd of sport. Dus we moesten er in elk geval voor zorgen dat we op al die thema’s wisten hoe in Hof van Twente de hazen lopen om inwoners goed verder te kunnen helpen. In essentie gaat welzijn echter over gerespecteerd en gezien worden door anderen. Dat proberen wij te faciliteren. En waar het dan onderaan de streep om draait, is het verbinden van mensen met mensen. Gelukkig biedt onze gemeente op dat vlak enorm veel mogelijkheden, maar er zijn ook veel regels en voorwaarden. Soms komt iemand niet door het papierwerk heen, of weet een groep buurtbewoners niet welke weg ze moet bewandelen om een initiatief in de wijk uitvoerbaar te krijgen. En dan kunnen ze dus bij Salut aankloppen.’

Nieuwe locatie in het centrum

En de inwoners van de Hof wisten Salut inderdaad te vinden. Uiteindelijk groeide de organisatie letterlijk uit het kantoorpand aan de Rozenstraat. In de zomer verhuisde ze daarom naar de Grotestraat 86 in Goor, midden in het centrum. Jongerenassistent Nahdie ter Haar hoopt dat de nieuwe locatie ook bijdraagt aan de bekendheid van de diensten van Salut: ‘Ik hoor nog te vaak dat Salut er vooral is voor mensen met grote problemen. Maar je kunt ook op zoek naar vrijwilligerswerk als je nog een baan hebt; je aanmelden bij de Brievenhulp als je in het afgelopen jaar 5 baantjes hebt gehad en geen idee hebt hoe je in vredesnaam die belastingaangifte moet invullen; of informeren naar mogelijkheden om samen met iemand wat leuks te doen zonder dat je heel erg eenzaam bent. We zijn geen hulpverlener, maar bekijken samen welke eerstvolgende stap je kunt zetten om je doel te bereiken. Je volgt bij ons ook geen traject, maar we starten samen een project, je bent geen cliënt, maar we staan naast je.’ Evelien Mazeland beaamt dat: ‘We nemen bij Salut bovendien echt de tijd om te luisteren naar wat iemand nodig heeft. We zeggen niet: “Dit is ons aanbod en wat past bij jou?” Nee, de vraag is: “Wat zou jij willen?” Vervolgens bekijken we samen hoe wij daarbij kunnen helpen. Wij zijn daarbij niet aan tijd gebonden en maken met alle plezier een nieuwe afspraak als dat nodig is. Mensen die bij ons komen met een vraag behouden zelf de regie, maar meedenken, een duwtje in de goede richting of een helpende hand? Ja daarvoor kun je hier heel goed terecht. Sterker nog: wij doen niets liever dan dat.’