Op het spoor van Bello

162

Van 1910 tot 1937 liep er een spoorlijn van Hellendoorn naar Neede. Daardoor had Goor in die tijd zelfs twee stations. Maar ook Diepenheim had een station.

Direct na de opening van de lijn werd al duidelijk dat de reizigersaantallen ver onder verwachting waren. Al in 1925 werden de haltes Kisveld, Gelselaar en Elsenerbroek gesloten  voor reizigers. In 1931 volgde halte Zuna. De rest van de lijn volgde niet veel later. De belangrijkste reden achter de sluiting van de spoorlijn was echter niet het lage reizigersaantal, maar de aanleg van het Twentekanaal dat bij Goor de spoorlijn zou kruisen.

Er werd nog overwogen een spoorbrug aan te leggen, maar de kosten hiervoor waren te hoog om de onrendabele dienst te behouden. De laatste treinen reden over een dam door het reeds afgegraven kanaal. Toen de treinen werden stilgelegd kon de dam worden afgebroken en was het kanaal bevaarbaar. Zo werd op 15 januari 1935, 25 jaar na de opening de rest van spoorlijn gesloten.

Dit was echter nog niet het einde van dit lijntje. Voor het vervoer van bakstenen bleef het traject Neede-Noordijk geopend. In Goor-West en Nijverdal werden enkele goederenaansluitingen van textielbedrijven nog regelmatig gebruikt. In 1972 werden deze trajecten gesloten en opgebroken.

In Geschiedenis Dichtbij kijken we terug op die periode. Gerdien Smeenk en Willem Wondergem van Historisch Goor gaan in gesprek met Sander Quee van Hofstreek Omroep over een schilderachtig stukje verleden.

Uitzending: zaterdag 24 februari a.s. om 14.00 uur.

Herhaling: 26 februari a.s. om 14.00 uur en 28 februari om 18.00 uur.