Martin Schreur, de nieuwe eigenaar van De Spar

361

De supermarkt De Spar heeft een nieuwe “baas”.

Martin Schreur uit Dedemsvaart wil liever niet zo genoemd worden. Hij is degene die graag een filiaal van De Spar er bij wil exploiteren. Naast nu in Diepenheim, zwaait hij al 9 jaar de scepter bij de Spar in de Lutte. Samen met zijn vrouw Gina wil hij zich gaan inzetten om van de supermarkt een echte winkel voor Diepenheim te maken, met veel foodservice en lokaal assortiment.
Op 5 december 2023 ging hij vol aan de slag. De inboedel was geteld en personeel kon als vanouds blijven doorwerken in hun vertrouwde winkel. Martin benadrukt de formule: samenwerken! Ook hij zal vakken vullen en de kassa bedienen om gelijkgestemd te zijn met zijn personeel: “Deze maand is druk en alles blijft nu nog zoals het is. Dan heeft iedereen tijd om te wennen. Ik aan de bewoners van Diepenheim en zij aan mij.”
Martin groeide op in een gezin met een jongere zus. Het motto was: je moet werken voor je centen. Daarom ging hij als 15-jarige werken bij de ‘vulploeg’ van De Spar in Dedemsvaart. Dat vond hij leuk! Daarna werd hij parttime medewerker en studeerde Detailhandel in Zwolle. Met als doel: een eigen supermarkt. Tijdens die opleiding kwam hij in veel supermarkten en van hun systemen leerde hij veel. Ook dat een glimlach van iedereen en voor iedereen een goeie basis is voor samenwerken. Hij heeft graag dat de goeie dingen worden uitgedragen en de mindere dingen intern wordt uitgesproken: “Kritiek kan opbouwend zijn, luisteren en kijken naar de ontwikkelingen zijn essentieel.” Martin is nu 43 jaar, vader van drie jongens, Daan, Luuk en Bram, resp. 14, 12 en 10 jaar. Hij is enthousiast over de kleinere supermarkten: “Die zijn ijzersterk. Het ons-kent-ons-gevoel. Om de leefbaarheid in de kleine kernen te behouden moet je luisteren naar de wensen van de klant.”
De stille overname van Albert-Jan Kleis was al een jaar in voorbereiding. Martin wilde graag uitbreiden en met de overname van Diepenheim is die wens uitgekomen. In januari gaat hij kijken naar eventueel wijzigingen en aanvullingen, met name wat de klant aan assortiment wil. Hierbij zal hij goed luisteren naar zijn huidige personeel en klanten. Die zijn ten slotte “Koning”.