Het tranendal

62

Dat er weer water in de sloten is, heeft andere oorzaken dan hemelse neerslag. Enerzijds zijn er vreugdetranen geplengd in het Drawing Centre Diepenheim (DCD) nu het nog steeds kan rekenen op financiële steun van de provincie. Anderzijds regende het treurtranen nadat de stichting Diepenheim Wil Door had besloten om de stekker uit het Platanenpleinproject te trekken. Groter had de tegenstelling niet kunnen zijn. Enerzijds een pot geld van de provincie voor de tekenkunst, anderzijds geen sou van de gemeente om een pleintje te verfraaien.

Toch moet er in dit tranendal een gulden middenweg zijn te vinden. Het kan haast niet anders of het riante gebaar van de provincie is mede gebaseerd op het verleden toen De Kunstvereniging (nu DCD) ruim werd bedeeld met subsidies uit Zwolle en Goor. Zou het dan geen goed idee zijn om een klein deel van dat bedrag elders te besteden aan ruimtelijke kunst? Op het Platanenplein bijvoorbeeld.

Dus, werk aan de winkel. De schop moet in de grond. Maak van het Platanenplein een parkje en zet daarin een spraakmakende en vooral weer- en vandaalbestendige ‘kunstcel’. Daarin kan periodiek een kunstwerk worden geëxposeerd, analoog aan Urinoir Bezet in Lonneker en het Kunst-Torentje in Almelo. Geef in Deeps Nieuws tekst en uitleg over het te exposeren kunstwerk (en verwijs daarin uiteraard naar de DCD-exposities). Zorg ervoor dat het Deeps Nieuws overal ligt waar publiek komt. Geef het toch wat sobere DCD-gebouw een kleurige facelift zodat het uitnodigt tot bezoek. Zorg voor een adequate wandelroute – voor Diepenheimers en voor bezoekers – tussen plein, DCD, galeries, tuinen en kunst. Vermijd slootafval die het zicht op buitensculpturen belet.

Kortom, maak van Diepenheim weer een kunststadje waarover makelaars zo graag schrijven. Deep’n zoals het ooit was en zoals het morgen weer kan zijn. Want Diepenheim wil toch door?

 

HENK BOOM