De organisatie van het Schuttersfeest

30

Al meer dan 100 jaar is er in september het Schuttersfeest. In het jubileumboek van de Schutterij staan de geschiedenis en het ontstaan beschreven. Alles werd in de loop van de tijd veranderd, maar de tradities bleven, zo ook de enthousiaste vrijwilligers. Terugkijkend op de laatste jaren zijn er best wel veel veranderingen doorgevoerd. Het zittende bestuur gaf langzamerhand het stokje over en na corona kwam er een nieuw bestuur. Toen een aantal jaren zonder voorzitter. Het was Marco Dreteler die de taak op zich wilde nemen. Het was hem thuis met de paplepel ingegoten. Er kwamen jonge mensen in diverse werkgroepen en commissies. Verjonging brengt verandering, je moet met de tijd mee. Het jubileumjaar was een jaar om veel nieuwe dingen uit te proberen. Denk hierbij aan een nieuwe tentopstelling, aan de keukentafel is er veel geknipt en geplakt om een perfecte opstelling te creëren. Die moet natuurlijk ook geschikt zijn voor de evenementen die daarin plaats vinden. Belangrijk aspect zijn de kosten van de huur. Constant afwegen, wat kan wel en wat niet. Het hele jaar door worden er dingen verbouwd en opgeknapt. De taps zijn bijvoorbeeld al drie keer vervangen. Die werkzaamheden gebeurden allemaal in het oude station, dat in het verleden was aangekocht. Dit pand werd vorig jaar van de hand gedaan omdat er teveel geld naar onderhoud ging. Daarom werd er gezocht naar een andere mogelijkheid om kleding en materiaal op te slaan. Bij de Soos, werkplaats Diepenheim en Herberg de Pol werden ruimtes gevonden voor kostuums en traditionele attributen. Marco vertelt ook dat er gewoon veel opgeruimd moest worden. Een mobiele werkplaats is gecreëerd in een vrachtwagentrailer. Dat elke verandering direct succes heeft, is niet het geval. Soms is het wennen, waarbij een lange adem de weg naar succes is. Neem de verandering van de recyclebare beker of het nieuwe contactloze betaalsysteem. Die hebben serieus voeten in aarde, daar is de organisatie zich zeker van bewust. De Schutterij is daarom dankbaar voor de mate van flexibiliteit van vrijwilligers en bezoekers die het feest bijzonder maken. Zonder hen zouden dergelijke nieuwe initiatieven niet van de grond komen. Er wordt in de aankomende tijd veel geëvalueerd met bestuur en alle commissies, zodat, zoals de traditie betaamt, begin 2025 alweer een begin kan worden gemaakt met de volgende editie. Weer een prachtig Schuttersfeest.

Vorig artikelWees niet te rechtvaardig, aldus onze Wijkagent
Volgend artikelMFA De Koppel Discussieavond