Vanaf dit jaar volgt Sportfondsen Hof van Twente het uniforme beleid van Sportfondsen Nederland. Dit betekent dat ze de abonnementsstructuur in lijn willen brengen met dit beleid. Binnen de diverse Sportfondsenlocaties in Nederland bestaat momenteel een breed scala aan abonnementsvormen, wat een centraal beleid en efficiënte bedrijfsvoering bemoeilijkt. Daarom gaan zij de komende jaren voor alle accommodaties over op een uniforme abonnementsstructuur. Belangrijk om te benadrukken is dat dit geen invloed heeft op de prijsstelling, die per locatie zal blijven verschillen vanwege lokale afspraken en gemeentelijke bijdragen.
Sportfondsen streeft naar een gelijke behandeling voor alle gasten. Daarom streven zij naar een uniforme abonnementsstructuur waarin alle gasten gelijkwaardig worden behandeld. Dit betekent dat zij geen onderscheid maken in tarieven of voorwaarden op basis van specifieke doelgroepen. De focus ligt op het toegankelijk maken van faciliteiten en diensten voor iedereen die aan zijn of haar vitaliteit wil werken.
Voor het buitenbad in Markelo betekent dit dat het gezinsabonnement komt te vervallen. Hoewel dat in het verleden veel voordelen bood aan gezinnen met drie kinderen, wordt nu gestreefd naar een eerlijkere structuur voor alle bezoekers. Het is niet uitlegbaar, waarom een gezin met drie kinderen goedkoper uit zou mogen zijn dan ouders met één kind. Daarom hanteert Sportfondsen voortaan een heldere structuur met een volwassenen- en een jeugdabonnement. Wel is het mogelijk dat ze periodiek acties aanbieden, zoals korting in de voorverkoop, waarvan iedereen kan profiteren. Het vergelijken van prijzen tussen zwembaden zoals nu wordt gedaan, is niet altijd fair. Daar de prijsstelling mede afhankelijk is van lokale factoren zoals gemeentelijke subsidies en bijdrages die de tarieven beïnvloeden. Sportfondsen beseft dat dit prijsverschillen kan veroorzaken die voor de gasten soms lastig te plaatsen zijn.
Sportfondsen betreurt de commotie die is ontstaan rond de aanpassingen en de daarmee gepaarde prijsstijging. Zij beseffen zich terdege dat de communicatie rond de aanpassing in de abonnementen beter had gekund. Om tegemoet te komen aan de bezoekers, bieden ze dit jaar het tweede volwassenen abonnement aan voor de helft van de prijs (dit geldt bij afname van 2 abonnementen voor volwassenen en minimaal 1 jeugd abonnement.)
Overigens is het wel zo dat, dat door de aangepaste abonnementenstructuur, bestaande gasten met een kwartaal- of jaarabonnement juist van extra voordeel profiteren: zij krijgen automatisch toegang tot alle faciliteiten, inclusief het buitenbad. Het is dus niet nodig om, zoals voorheen, een apart abonnement voor het buitenbad aan te schaffen.
Sportfondsen benadrukt dat de aanpassingen niet door omzet gedreven zijn. Ter illustratie: vorig jaar werden slechts 70 gezinsabonnementen verkocht, een relatief klein aantal in vergelijking met het totale bezoek aan het buitenbad.
Openingstijden
De omzet in het buitenbad is voornamelijk afhankelijk van de verkoop van losse entreekaarten tijdens warme zomerdagen. Vandaar dat ze de openingstijden daarop hebben aangepast. Zij zijn bij mooi weer maximaal open, zodat iedereen volop van het buitenbad kan genieten. Wanneer het weer minder aantrekkelijk is voor een zwembadbezoek, hanteren ze dit jaar standaard openingstijden die mogelijk iets beperkter lijken dan vorig jaar. De ervaring leert echter dat er bij minder goed weer nauwelijks bezoekers komen, waardoor ruimere openingstijden op die momenten onnodig zijn.